Застосування до
відповідача штрафних (фінансових) санкцій за несплату страхових внесків,
встановлених Законом України «Про загальнообов’язкове державне
соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та
витратами, зумовленими народженням та похованням» із виплат, які
відповідно до Закону України «Про реструктуризацію заборгованості з
виплат, передбачених ст. 57 Закону України «Про освіту» педагогічним,
науково-педагогічним та іншим категоріям працівників навчальних
закладів» визнані кредиторською заборгованістю Державного бюджету
України, є правомірним. Оскільки Закон України «Про загальнообов’язкове
державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою
працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням», як і
жоден нормативно-правовий акт до червня 2006 р., не містить положень,
які б звільняли страхувальника від обов’язку нарахування та сплати
страхових внесків з таких виплат чи відповідальності за неповноту їх
сплати. Тому підстав стверджувати про відсутність правопорушення у сфері
господарювання, яке полягає в несплаті страхових внесків, немає.
Посилання
касаційного суду на порушення, закріпленого в п. 8 ч. 3 ст. 2 КАС
принципу пропорційності при стягненні з відповідача штрафних
(фінансових) санкцій у зазначеному розмірі, є безпідставним, оскільки
відповідальність за неповноту та несвоєчасність сплати страхових
внесків, зокрема розмір штрафу та пені, встановлено Законом України «Про
загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з
тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням
та похованням»
П О С Т А Н О В А ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 січня 2012 р. Верховний Суд
України, розглянувши в порядку письмового провадження справу за позовом
Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального страхування з
тимчасової втрати працездатності (далі — Фонд) до відділу освіти
Самарської районної у м. Дніпропетровську ради (далі — відділ освіти),
за участю прокурора Самарського району м. Дніпропетровська, про
стягнення недоїмки зі сплати страхових внесків та штрафних (фінансових)
санкцій, встановив:
У листопаді 2007 р. Фонд
звернувся до суду з позовом, в якому просив стягнути з відділу освіти
недоїмку зі сплати страхових внесків у сумі 13 тис. 50 грн 60 коп. та
335 тис. 343 грн 41 коп. штрафних (фінансових) санкцій.
На обґрунтування позову Фонд
послався на те, що перевіркою відділу освіти з питань правильності
нарахування страхових внесків у період з 1 січня 2005 р. по 31 грудня
2006 р. встановлено порушення відповідачем вимог Закону від 18 січня
2001 р. № 2240-ІІІ «Про загальнообов’язкове державне соціальне
страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами,
зумовленими народженням та похованням» (у редакції, чинній на час
виникнення спірних правовідносин; далі — Закон № 2240-ІІІ) щодо
нарахування й утримання до Фонду страхових внесків на
загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з
тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням
та похованням, на випадок безробіття і від нещасного випадку на
виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату
працездатності (далі — страхові внески), з виплат, які відповідно до
Закону від 9 вересня 2004 р. № 1994-IV «Про реструктуризацію
заборгованості з виплат, передбачених ст. 57 Закону України «Про освіту»
педагогічним, науково-педагогічним та іншим категоріям працівників
навчальних закладів» (далі — Закон № 1994-IV) визнано кредиторською
заборгованістю Державного бюджету України (далі — виплати
науково-педагогічним працівникам), проведених відповідачем у грудні 2005
р. та квітні 2006 р.
За результатами перевірки 16
лютого 2007 р. складено акт, на підставі якого позивачем прийнято
рішення від 2 березня 2007 р. № 041 про зарахування до бюджету Фонду
донарахованих страхових внесків у сумі 13 тис. 50 грн 60 коп. та 335
тис. 343 грн 41 коп. штрафних санкцій. У добровільному порядку це
рішення відповідачем не виконано.
Господарський суд Дніпропетровської області постановою від 20 грудня 2007 р. позов задовольнив.
Дніпропетровський апеляційний
адміністративний суд постановою від 27 січня 2009 р. рішення суду
першої інстанції скасував, позов задовольнив частково: стягнув із
відділу освіти на користь Фонду 13 тис. 50 грн 60 коп. заборгованості зі
сплати страхових внесків; у задоволенні вимог про стягнення штрафних
санкцій у сумі 335 тис. 343 грн 41 коп. відмовив.
Вищий адміністративний суд
України ухвалою від 6 жовтня 2011 р. постанову апеляційного суду залишив
без змін та погодився з висновком останнього про протиправність
застосування до відділу освіти штрафних санкцій, оскільки відповідно до
абз. 4 ч. 1 ст. 30 Закону № 2240-ІІІ, якою керувався Фонд, приймаючи
рішення про застосування цих санкцій, штраф за неповну сплату страхових
внесків накладається на страхувальника в розмірі прихованої (заниженої)
суми заробітної плати, на яку відповідно до цього Закону нараховуються
страхові внески. При цьому фактів приховування або заниження сум
заробітної плати відповідач не допускав.
Оскільки відділ освіти,
визначаючи в грудні 2005 р. та квітні 2006 р. базу нарахування страхових
внесків, діяв відповідно до роз’яснень із цього питання, наданих у
спільному листі Міністерства освіти та науки України і Міністерства
фінансів України від 30 листопада 2005 р. № 1/9-681, №
31-17000-02-5/25800 «Щодо виконання постанови Кабінету Міністрів України
від 19 вересня 2005 р. № 934» (далі — спільний лист від 30 листопада
2005 р.), то його вина у неповному нарахуванні та сплаті страхових
внесків відсутня, а отже, відсутні й підстави для відповідальності.
Також, на думку суду
касаційної інстанції, в разі задоволення позову в частині стягнення з
відповідача штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 335 тис. 343 грн 41
коп. за несплату страхових внесків у сумі 13 тис. 50 грн 60 коп. буде
порушено закріплений у п. 8 ч. 3 ст. 2 КАС принцип пропорційності.
У заяві про перегляд судових
рішень Верховним Судом України з підстав, передбачених п. 1 ч. 1 ст.
237 КАС, Фонд просив скасувати ухвалу Вищого адміністративного суду
України від 6 жовтня 2011 р. та направити справу на новий касаційний
розгляд.
На обґрунтування заяви додано
постанову Вищого адміністративного суду України від 22 липня 2010 р. та
ухвали від 3 березня 2011 р., від 10 березня 2011 р., в яких касаційний
суд визнав помилковими висновки судів про неможливість застосування
штрафних (фінансових) санкцій за несвоєчасність та неповноту сплати
страхових внесків до страхувальника, який керувався роз’ясненнями,
наданими у спільному листі від 30 листопада 2005 р.
Перевіривши за матеріалами
справи наведені в заяві доводи, Верховний Суд України дійшов висновку,
що заява підлягає задоволенню з таких підстав.
Відповідно до ст. 22 Основ
законодавства України про загальнообов’язкове державне соціальне
страхування від 14 січня 1998 р. № 16/98-ВР порядок здійснення платежів і
резервування коштів, строки сплати внесків на загальнообов’язкове
державне соціальне страхування визначаються законами України з окремих
видів загальнообов’язкового державного соціального страхування.
Законом № 1994-IV
заборгованість із виплат педагогічним, науково-педагогічним та іншим
категоріям працівників навчальних закладів, передбачених ст. 57 Закону
«Про освіту», які за змістом ст. 21 Закону № 2240-ІІІ є базою
нарахування страхових внесків, визнана кредиторською заборгованістю
Державного бюджету України.
Механізм погашення такої
заборгованості визначено Порядком погашення кредиторської заборгованості
державного бюджету педагогічним і науково-педагогічним працівникам
навчальних закладів та установ освіти з виплати надбавки за вислугу
років та допомоги на оздоровлення при наданні щорічної відпустки,
затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 19 вересня 2005
р. № 934 (далі — Порядок), згідно з п. 4 якого відрахування, передбачені
законодавством, із виплат науково-педагогічним працівникам здійснюються
в установленому порядку.
Порядок і строки сплати страхових внесків на час виникнення спірних правовідносин були встановлені ст. 23 Закону № 2240-ІІІ.
Відповідно до ч. 2 ст. 27
цього Закону страхувальник зобов’язаний нараховувати і сплачувати
страхові внески в установлені строки та в повному обсязі.
За правилами ст. 30 Закону №
2240-ІІІ страхувальник–роботодавець несе відповідальність за
несвоєчасність сплати та неповну сплату страхових внесків. У разі
несвоєчасної сплати страхових внесків страхувальником або неповної їх
сплати страхувальник сплачує суму донарахованих контролюючим органом
страхових внесків (недоїмки), штраф та пеню.
За неповну сплату страхових
внесків на страхувальника накладається штраф у розмірі прихованої
(заниженої) суми заробітної плати, на яку відповідно до Закону №
2240-ІІІ нараховуються страхові внески, а в разі повторного порушення — у
трикратному розмірі зазначеної суми. Не сплачені в строк страхові
внески, пеня і штраф стягуються в дохід Фонду зі страхувальника у
безспірному порядку.
Пункт 32
Порядку, відповідно до якого страхові внески на виплати
науково-педагогічним працівникам не нараховуються, набрав чинності лише з
2 червня 2006 р.
Таким чином, на час
проведення відповідачем виплат науково-педагогічним працівникам норми
Закону № 2240-ІІІ, як і жоден нормативно-правовий акт, не містили
положень, які б звільняли страхувальника від обов’язку нарахування та
сплати страхових внесків з таких виплат чи відповідальності за неповноту
їх сплати. Підстав стверджувати про відсутність правопорушення у сфері
господарювання, яке полягає в несплаті страхових внесків, немає.
Спільний лист від 30
листопада 2005 р., роз’ясненнями якого керувався відповідач при
здійсненні таких виплат, не має нормативно-правового характеру, тому не
міг застосовуватися навчальним закладом при нарахуванні й сплаті
страхових внесків.
Отже, висновок суду
касаційної інстанції у справі, що переглядається, про неправомірність
застосування до відділу освіти штрафних (фінансових) санкцій за несплату
страхових внесків ґрунтується на неправильному застосуванні норм
матеріального права та не відповідає правовій позиції Верховного Суду
України щодо застосування норм права у спорах цієї категорії,
висловленій у постановах від 30 травня 2011 р. № 21-49а11 та від 26
вересня 2011 р. № 21-185а11.
Посилання касаційного суду на
порушення, закріпленого в п. 8 ч. 3 ст. 2 КАС принципу пропорційності
при стягненні з відповідача штрафних (фінансових) санкцій у зазначеному
вище розмірі, є безпідставним, оскільки відповідальність за неповноту та
несвоєчасність сплати страхових внесків, зокрема розмір штрафу та пені,
встановлено Законом № 2240-ІІІ.
З урахуванням наведеного та
відповідно до ч. 2 ст. 243 КАС ухвала Вищого адміністративного суду
України від 6 жовтня 2011 р. підлягає скасуванню з направленням справи
на новий розгляд до суду касаційної інстанції.
Керуючись статтями 241–243 КАС, Верховний Суд України
постановив:
Заяву Фонду задовольнити.
Ухвалу Вищого
адміністративного суду України від 6 жовтня 2011 р. скасувати, справу
направити на новий розгляд до суду касаційної інстанції.
Постанова Верховного Суду України є остаточною і оскарженню не підлягає, крім випадку, встановленого п. 2 ч. 1 ст. 237 КАС.
* Публікується повний текст судових рішень із незначними редакційними правками.
|