На думку Верховного Суду України,
Кабінет Міністрів України у постанові «Про упорядкування структури та
умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і
начальницького складу» делегував своє право керівникам відповідних
державних органів, у тому числі й міністру оборони України, визначати
розміри посадових окладів, а отже, його наказ є підставою для
перерахунку пенсії, оскільки змінює розмір однієї зі складових грошового
забезпечення цих осіб
П О С Т А Н О В А
Іменем України
16 січня 2013 р. колегія суддів Судової палати в
адміністративних справах Верховного Суду України, розглянувши в порядку
письмового провадження справу за позовом Особи 1 до Головного управління
Пенсійного фонду України у м. Києві (далі — ГУ ПФУ, ПФУ відповідно) про
визнання протиправною бездіяльність та про зобов’язання вчинити дії, в с т а н о в и л а:
У листопаді 2009 р. Особа 1 звернулася до суду з
позовом, у якому просила: визнати протиправними дії відповідача щодо
відмови в перерахунку пенсії відповідно до постанови Кабінету Міністрів
України від 7 листопада 2007 р. № 1294 «Про упорядкування структури та
умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і
начальницького складу» (у редакції, чинній на час виникнення спірних
правовідносин; далі — постанова № 1294), наказу міністра оборони України
від 28 липня 2009 р. № 377 «Про затвердження схем розмірів посадових
окладів військовослужбовців військових навчальних закладів (військових
навчальних підрозділів вищих навчальних закладів України) і наукових
установ Збройних Сил України» (далі — наказ № 377), преміювання у
розмірі 33,3 % та надбавки до пенсії згідно із Законом від 18 листопада
2004 р. № 2195-IV «Про соціальний захист дітей війни» (у редакції,
чинній на час виникнення спірних відносин; далі — Закон № 2195-IV);
зобов’язати ГУ ПФУ здійснити Особі 1 відповідний перерахунок пенсії.
На обґрунтування позовних вимог Особа 1 зазначила,
що вона перебувала на військовій службі понад 30 років та звільнена з
посади викладача кафедри військового училища у 1986 р. Із проведеним у
2008 р. перерахунком пенсії відповідно до постанови № 1294 вона не
згодна і вважає, що пенсія має бути призначена їй з урахуванням розміру
посадового окладу викладача військового навчального закладу — 1 тис. 190
грн—1 тис. 300 грн, як це визначено наказом № 377.
Оболонський районний суд м. Києва постановою від
25 листопада 2009 р., залишеною без змін ухвалою Апеляційного суду м.
Києва від 14 червня 2011 р., позов задовольнив частково: визнав
протиправною бездіяльність ГУ ПФУ щодо ненарахування Особі 1 щомісячної
соціальної державної допомоги у розмірі 30 % мінімальної пенсії за віком
з 9 листопада 2008 р.; зобов’язав ГУ ПФУ здійснити позивачу перерахунок
пенсії та її подальшу виплату з нарахуванням щомісячної державної
соціальної допомоги у розмірі 30 % мінімальної пенсії за віком,
встановленої ст. 28 Закону від 9 липня 2003 р. № 1058-IV «Про
загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», з 9 листопада 2008
р. В іншій частині позовних вимог відмовив.
Вищий адміністративний суд України ухвалою від 16 серпня 2012 р. рішення судів попередніх інстанцій залишив без змін.
Не погоджуючись із рішенням суду касаційної
інстанції, Особа 1 звернулася із заявою про його перегляд Верховним
Судом України з підстави неоднакового застосування Вищим
адміністративним судом України одних і тих самих норм матеріального
права у подібних правовідносинах, а саме: положень ст. 63 Закону від 9
квітня 1992 р. № 2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з
військової служби, та деяких інших осіб» (у редакції, чинній на час
виникнення спірних відносин; далі — Закон № 2262-ХІІ) та наказу № 377.
На обґрунтування заяви додала копії ухвал Вищого
адміністративного суду України від 22 травня та 2 жовтня 2012 р. в інших
справах, які, на її думку, підтверджують неоднакове правозастосування.
Вищий адміністративний суд України ухвалою від 19
листопада 2012 р. допустив цю справу до провадження Верховного Суду
України з підстави неоднакового застосування касаційним судом положень
ст. 63 Закону № 2262-ХІІ та наказу № 377.
Колегія суддів Судової палати в адміністративних
справах Верховного Суду України дійшла висновку, що заява про перегляд
ухвали касаційного суду підлягає задоволенню з таких підстав.
Касаційний суд, залишивши без змін рішення судів
попередніх інстанцій про часткове задоволення позову, керувався тим, що
Порядком проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону
№ 2262-ХІІ, затвердженим відповідною постановою Кабінету Міністрів
України від 13 лютого 2008 р. № 45 (далі — Порядок), визначено лише один
орган — Кабінет Міністрів України, рішення якого про зміну розміру хоча
б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій
військовослужбовців є належною підставою для перерахунку пенсій. Рішення
інших органів (у тому числі й накази міністра оборони України) не
можуть братися до уваги управліннями ПФУ як підстава для перерахунку,
оскільки є чіткий порядок, який визначає процедуру перерахунку пенсії та
належні для цього підстави.
Відповідно до ч. 3 ст. 63 Закону № 2262-ХІІ усі
призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв’язку зі
зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних
категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим
Законом, або у зв’язку із введенням для зазначених категорій осіб нових
щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат,
підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством.
Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на
перерахунок пенсій і провадиться у строки, встановлені ч. 2 ст. 51 цього
Закону.
У рішеннях Вищого адміністративного суду України,
доданих як приклад неоднакового застосування норм матеріального права,
зазначено, що згідно з наказом № 377 затверджені схеми посадових окладів
за основними типовими посадами керуючого та наукового складу офіцерів
військово-навчальних закладів та наукових установ Збройних Сил України.
Цей наказ зареєстрований у Міністерстві юстиції України 18 серпня 2008
р. за № 761/15452 і має юридичну силу.
У рішенні Вищого адміністративного суду України,
яке переглядається, зазначено, що Порядком визначено лише один орган —
Кабінет Міністрів України, рішення якого про зміну розміру хоча б одного
з видів грошового забезпечення для відповідних категорій
військовослужбовців є належною підставою для перерахунку пенсій.
Зважаючи на те, що ч. 3 ст. 63 Закону № 2262-ХІІ
не вказує на рішення суб’єкта владних повноважень про зміну видів
грошового забезпечення військовослужбовців як на підставу для
перерахунку пенсії, а пов’язує її перерахунок лише з фактичною зміною
видів грошового забезпечення, рішення касаційного суду у цій справі не
відповідає вимогам закону.
Окрім того, згідно з п. 1 Порядку перерахунок
раніше призначених відповідно до Закону № 2262-ХІІ пенсій проводиться у
разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру
хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій
військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або
у зв’язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів
грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у
розмірах, установлених законодавством.
Пунктом 5 постанови № 1294 передбачено, що
керівникам державних органів у межах асигнувань, що виділяються на їх
утримання, надано право установлювати посадові оклади
військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової
служби), особам рядового і начальницького складу, посади яких не
передбачені цією постановою, у відповідних випадках.
Ураховуючи викладене та беручи до уваги те, що
Кабінет Міністрів України делегував своє право керівникам державних
органів, у тому числі й міністру оборони України, визначати розміри
посадових окладів, то його наказ є підставою для перерахунку пенсії,
оскільки змінює розмір однієї зі складових грошового забезпечення цих
осіб.
Керуючись статтями 241—243 КАС, колегія суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України п о с т а н о в и л а:
Заяву Особи 1 задовольнити.
Ухвалу Вищого адміністративного суду України від
16 серпня 2012 р. в частині вимог щодо перерахунку пенсії у зв’язку зі
зміною розміру посадового окладу скасувати, справу направити на новий
розгляд до суду касаційної інстанції.
Постанова є остаточною і оскарженню не підлягає, крім випадку, встановленого п. 2 ч. 1 ст. 237 КАС.
|