Четвер, 28.03.2024
Правова спілка ВАШ ЮРИСТ
НАДІЙНИЙ ЗАХИСТ У БУДЬ-ЯКІЙ СИТУАЦІЇ!
Вітаю Вас, Гість · RSS


Діяльність судової влади [380]
Пошук на сайті
Календар
«  Листопад 2014  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

 
Головна » 2014 » Листопад » 1 » Судді Верховного Суду України ознайомилися зі шведським досвідом реформування судової системи
11:49
Судді Верховного Суду України ознайомилися зі шведським досвідом реформування судової системи

У рамках проекту Ради Європи «Посилення незалежності, ефективності та професіоналізму судової влади в Україні» наприкінці вересня 2014 року судді Верховного Суду України Лілія Григор’єва, Тетяна Жайворонок, Марина Кліменко, Віктор Маринченко, Олександр Прокопенко та начальник відділу міжнародного співробітництва Ліна Губар взяли участь в ознайомчому візиті до Швеції.

 

Відповідно до програми візиту відбулися зустрічі з працівниками суду першої інстанції – Окружного суду загальної юрисдикції м. Уппсала, апеляційного суду округу Свеа (м. Стокгольм), Верховного Суду Швеції, спеціального Торгового суду, Національної судової адміністрації Швеції, Ради (Комісії) з пропозицій щодо призначення суддів, а також із працівниками офісів Канцлера юстиції та Парламентського омбудсмена, з викладачами юридичного факультету одного з провідних вищих навчальних закладів Швеції – університету м. Уппсала.

Члени делегації ознайомилися із судовою системою Швеції, структурою і повноваженнями судів, підставами і процедурою оскарження та перегляду судових рішень у судах вищих інстанцій, особливостями підготовки суддівських кадрів, призначення суддів на посаду, звільнення їх з посади, підвищення кваліфікації, здійснення контролю за діяльністю суддів тощо.

Особливу увагу було приділено питанням судової реформи у Швеції і гарантіям забезпечення незалежності суддів.

Варто зазначити, що судова система Швеції, держави, яка входить до п’ятірки держав світу з найнижчим рівнем корупції, характеризується високою довірою своїх громадян (60 %). Судді є незалежними від Уряду та Парламенту в прийнятті своїх рішень. Гарантіями незалежності суддів Швеції є їх незмінюваність та пожиттєве призначення на посаду судді (до досягнення 67 років). На рівні закону гарантується невтручання Уряду та Парламенту в діяльність судової гілки влади. Запорукою незалежності є також процедура добору та призначення суддів, належний рівень їх матеріального забезпечення, яке є достатньо високим і ніким не може зменшуватись, та складна процедура звільнення суддів з посади.

Судова реформа Швеції, яку в основному здійснено в середині 90-х років, полягала у тому, що всю діяльність, не пов’язану з відправленням правосуддя (ведення кадастрів, реєстраційні функції, безспірне провадження та ін.), було виключено із судового провадження. Крім того, було спрощено процедуру розгляду справ, переглянуто підстави оскарження судових рішень, здійснено укрупнення судів тощо.

Сьогодні система судів Швеції є триланковою і складається із судів загальної й адміністративної юрисдикцій, до структури яких входять окружні суди (місцеві), апеляційні суди та Верховний Суд Швеції і Вищий адміністративний суд Швеції (адміністративну юрисдикцію створено в 1971–1972 роках). Для розгляду окремих питань існують так звані спеціальні суди (трибунали), які не входять до судової системи Швеції та діють за особливою процедурою.

Верховний Суд Швеції та Вищий адміністративний суд Швеції є самостійними судовими органами, які не підпорядковані один одному. І хоча, як з'ясувалося під час фахових зустрічей, міжюрисдикційних спорів у Швеції не виникає, оскільки законодавство дуже чітко розмежовує компетенцію загальних і адміністративних судів, зараз у шведському суспільстві активно обговорюється питання реорганізації спеціальних судів та створення єдиного Верховного Суду Швеції на базі нинішніх Верховного Суду Швеції та Вищого адміністративного суду Швеції з метою покращення якості правосуддя.

Верховний Суд Швеції як найвища судова інстанція Королівства Швеції є останньою інстанцією в цивільних і кримінальних справах. Основне його завдання – забезпечення однакового застосування норм права (матеріального і процесуального) всіма судами, що досягається шляхом касаційного перегляду у визначених законом випадках рішень апеляційних судів держави.

Цікаво, що у Швеції фактично розмежовано такі поняття, як право на оскарження і право на перегляд справи судом вищого рівня. Тобто законодавством передбачено право на оскарження певних судових рішень в апеляційному і касаційному порядках поряд із правом апеляційних судів і Верховного Суду Швеції шляхом фільтрації (допуску) скарг самостійно визначати ті справи, які підлягають розгляду. При цьому справа допускається до перегляду вищим судом лише в разі, якщо вона та рішення в ній відповідають певним критеріям.

Зокрема, критеріями для допуску справ до апеляційного перегляду є встановлення, що: у справі допущено явну помилку, що потребує втручання в судове рішення; у справі існує вірогідність помилки, що може викликати потребу втручання в судове рішення (у складних справах); справа має великий суспільний резонанс, що потребує перевірки судового рішення; рішення має значення для практики правозастосування, зокрема, норм нових законів, що викликає потребу його перевірки. Якщо зазначені критерії відсутні, апеляційний суд відмовляє в допуску. Таку відмову може бути оскаржено до Верховного Суду Швеції.

Критеріями допуску справ до перегляду у Верховному Суді Швеції є встановлення, що: рішення у справі має принципове значення для розвитку судової практики і забезпечення єдності правозастосування; суди, застосовуючи норми права, допустили серйозну помилку, що потребує втручання в судове рішення для створення прецеденту, спрямування судової практики, а у кримінальних справах – і для відновлення порушених основоположних прав і свобод людини; справа є резонансною або такою, рішення в якій обґрунтовано спірною правовою доктриною, що потребує правового висновку щодо правильності застосування судом правових норм тощо. В інших випадках суд відмовляє в допуску справи для перегляду Верховним Судом Швеції, і це рішення є остаточним. Щороку до Верховного Суду Швеції надходить близько 6 тис. скарг, і тільки приблизно 150 з них допускається до провадження суду.

Правовий висновок Верховного Суду Швеції, викладений у його рішенні, є обов’язковим для всіх судів, хоча це правило і не закріплено на законодавчому рівні. Як поінформували українських колег шведські правники, дотепер не встановлено жодного випадку, щоб шведські суди нижчої інстанції не слідували б рішенням Верховного Суду Швеції.

   

Участь в ознайомчому візиті до Швеції взяли також голова апеляційного суду Львівської області Петро Каблак, професор кафедри цивільного права Київського національного університету імені Тараса Шевченка Наталія Кузнєцова, декан юридичного факультету Львівського національного університету імені Івана Франка Андрій Бойко, завідувач кафедри теорії та філософії права юридичного факультету Львівського національного університету імені Івана Франка Людмила Луць, менеджер проекту «Посилення незалежності, ефективності та професіоналізму судової влади в Україні» Андрій Кавакін, асистент директора департаменту правосуддя та правової співпраці Ради Європи Анастасія Ноговіцина.

 

Категорія: Діяльність судової влади | Переглядів: 473 | Додав: Прядко | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Copyright MyCorp © 2024
Контакти
Наша адреса:
м. Суми, вул. Береста, 13
тел. 067 5423007
тел. 066 7831615
факс 0542 771747
juristsumy@ukr.net















 
ЗАКОННІСТЬ.ПРОФЕСІЙНІСТЬ.ПОРЯДНІСТЬ.
Конструктор сайтів - uCoz